Wieloletni plan dostępności cyfrowej 2025-2026

Wprowadzenie

Zgodnie z art. 47 ustawy nr 2005-102 z dnia 11 lutego 2005 r. o równych prawach i szansach, uczestnictwie i obywatelstwie ludzi, wszelkie publiczne usługi komunikacyjne online muszą być dostępne dla wszystkich.
Obowiązek ten został rozszerzony na mocy art. 106 ustawy o Republice Cyfrowej z dnia 7 października 2016 r., określonej w dekrecie wykonawczym z dnia 24 lipca 2019 r., na przedsiębiorstwa prywatne o rocznej sprzedaży przekraczającej 250 mln EUR.

Rozporządzenie nr 2023-859 z dnia 6 września 2023 r. zmieniło art. 47 ustawy nr 2005-102 i wprowadziło nowy art. 47-1, określający obowiązki podmiotów prywatnych w zakresie dostępności cyfrowej.

Dostępność cyfrowa dotyczy osób z trwałą, tymczasową lub sytuacyjną niepełnosprawnością. Istnieją cztery rodzaje niepełnosprawności: ruchowa, słuchowa, poznawcza i wzrokowa.

Oprócz zgodności technicznej, dekret wykonawczy określa również potrzebę przekazywania :

  • Wieloletniego planu udostępniania publicznych usług komunikacyjnych, opublikowanego online i podzielonego na roczne plany działania, których opublikowany czas trwania nie może przekraczać 3 lat.
  • Publikacja deklaracji dostępności
  • Obecność na stronie głównej każdej internetowej usługi komunikacji publicznej wyraźnie widocznego oświadczenia określającego, czy jest ona zgodna z zasadami dotyczącymi dostępności, a także linku do strony wskazującej w szczególności stan wdrożenia wieloletniego planu dostępności i planu działania na bieżący rok oraz umożliwiającej użytkownikom zgłaszanie wszelkich przypadków nieprzestrzegania zasad dostępności tej usługi.


Zobowiązanie to zostało zilustrowane poprzez opracowanie tego wieloletniego planu dostępności cyfrowej w połączeniu z rocznymi planami działania, mającymi na celu wspieranie zgodności z WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) oraz stopniowe ulepszanie odpowiednich stron internetowych i aplikacji.

Polityka dostępności

Dostępność cyfrowa

Niepełnosprawność definiuje się jako jakiekolwiek ograniczenie aktywności lub ograniczenie uczestnictwa w życiu społecznym, którego osoba doświadcza w swoim środowisku z powodu znacznego, trwałego lub stałego upośledzenia jednej lub więcej funkcji fizycznych, sensorycznych, umysłowych, poznawczych lub psychicznych, wielorakiej niepełnosprawności lub stanu zdrowia powodującego niepełnosprawność (art. L. 114 francuskiego kodeksu społecznego i rodzinnego).

Dostępność cyfrowa ma na celu zapewnienie, że usługi komunikacji online są dostępne dla osób niepełnosprawnych. Oznacza to :

  • Dostrzegalność: na przykład ułatwienie użytkownikowi wizualnej i słuchowej percepcji treści; oferowanie ekwiwalentów tekstowych dla wszelkich treści nietekstowych; tworzenie treści, które mogą być prezentowane na różne sposoby bez utraty informacji lub struktury (na przykład z uproszczonym układem);
  • Użyteczność: na przykład dostarczanie użytkownikowi wskazówek dotyczących nawigacji, znajdowania treści; udostępnianie wszystkich funkcji za pomocą klawiatury; zapewnienie użytkownikowi wystarczającej ilości czasu na przeczytanie i korzystanie z treści; nie projektowanie treści, które mogą powodować napady padaczkowe;
  • Zrozumienie: na przykład zapewnienie, że strony działają w przewidywalny sposób; pomaganie użytkownikowi w poprawianiu błędów wejściowych
  • Wytrzymałość: na przykład optymalizacja kompatybilności z obecnymi i przyszłymi zastosowaniami.

Polityka Etam w zakresie integracji i uwzględniania niepełnosprawności

W ramach długoterminowego zaangażowania w integrację zawodową wszystkich ludzi, Grupa Etam prowadzi aktywną politykę rekrutacji i zatrzymywania osób niepełnosprawnych.

Dzięki podpisaniu umowy zatwierdzonej przez DREETS (Direction Régionale de l'Economie, de l'Emploi, du Travail et des Solidarités), od kilku lat wdrażane są konkretne działania w 4 kluczowych obszarach:

  • Rekrutacja i integracja pracowników niepełnosprawnych: regularny udział w targach i forach poświęconych spotkaniom z wykwalifikowanymi pracownikami niepełnosprawnymi, wdrożenie POEC (Programme de Préparation Opérationnelle à l'Emploi Collective) w celu promowania integracji zawodowej osób niepełnosprawnych, które są daleko od zatrudnienia, poprzez zapewnienie im praktycznych szkoleń w naszych firmach, aby umożliwić im rozpoczęcie nowego życia zawodowego.
  • Wsparcie w utrzymaniu pracy i wdrażaniu odpowiednich rozwiązań w zakresie zakwaterowania: dostosowanie stanowiska pracy, wsparcie w uzyskaniu uznania niepełnosprawności
  • Komunikacja i inicjatywy podnoszące świadomość w celu informowania, dekonstrukcji uprzedzeń związanych z niepełnosprawnością i szkolenia zespołów operacyjnych: wdrażanie polityki dotyczącej niepełnosprawności w celu podnoszenia świadomości i zbliżania ludzi, tworzenie dedykowanych modułów szkoleniowych
  • Rozwój sektora chronionego: partnerstwa z ESAT (Etablissement et Service d'Kontrola par le Travail) i zakładami pracy chronionej w celu promowania integracji pracowników niepełnosprawnych.

Te 4 główne obszary polityki są zarządzane przez jednostkę Mission Handicap, która zajmuje się wspieraniem zainteresowanych pracowników oraz, w szerszym zakresie, zespołów wsparcia i operacyjnych Grupy (centrala, handel detaliczny, magazyny). Oprócz tej jednostki w każdym komitecie zarządzającym marką i u wszystkich kierowników regionalnych sklepów działają „łącznicy ds. osób niepełnosprawnych”. Ich misją jest bycie punktem kontaktowym bliżej pracowników operacyjnych we wszystkich kwestiach związanych z niepełnosprawnością (informacje o procedurach, działaniach lokalnych, monitorowaniu itp.)

Opiera się na wszystkich wewnętrznych interesariuszach, którzy działają jako kluczowi gracze i przekaźniki zobowiązań i podejścia do niepełnosprawności: Zarząd Główny, Dział Zasobów Ludzkich, Regionalni Dyrektorzy Sprzedaży Detalicznej, lokalni menedżerowie i członkowie Komitetu Społeczno-Ekonomicznego.

Grupa dąży do wzmocnienia swojego zaangażowania na rzecz integracji osób niepełnosprawnych w perspektywie długoterminowej.

Dostępność cyfrowa w Etam

Dostępność cyfrowa to temat, który jest obecnie podejmowany w Grupie Etam i stopniowo włączany do naszego cyfrowego myślenia. Zaangażowane są w to różne zespoły (IT, cyfrowe, komunikacyjne itp.), choć podejście to jest wciąż na wczesnym etapie. Przewiduje się wykorzystanie wyspecjalizowanego zewnętrznego dostawcy usług w celu wsparcia strukturyzacji naszego podejścia, oceny zgodności i rozwoju umiejętności. Celem tego etapu przygotowawczego jest położenie fundamentów pod ustrukturyzowany plan działania dla całej Grupy.

Grupa dąży do wzmocnienia swojego zaangażowania na rzecz integracji osób niepełnosprawnych w perspektywie długoterminowej.

Przedmiotowe treści

Publiczne usługi komunikacyjne online definiuje się jako wszelkie dostarczanie społeczeństwu lub kategoriom społeczeństwa, za pośrednictwem komunikacji elektronicznej, znaków, sygnałów, pisma, obrazów, dźwięków lub wiadomości dowolnego rodzaju, które nie mają charakteru korespondencji prywatnej (art. 1 ustawy nr 2004-575 z dnia 21 czerwca 2004 r. o zaufaniu w gospodarce cyfrowej). Zgodnie z art. 47 ww. ustawy z dnia 11 lutego 2005 r. obejmują one w szczególności :

  • Internet, strony intranetowe i ekstranetowe; pakiety oprogramowania, o ile stanowią aplikacje używane za pośrednictwem przeglądarki internetowej lub aplikacji mobilnej;
  • Aplikacje mobilne, które są zdefiniowane jako wszelkie oprogramowanie użytkowe zaprojektowane i opracowane do użytku na urządzeniach mobilnych, takich jak smartfony i tablety, z wyłączeniem systemów operacyjnych lub sprzętu;
  • Cyfrowe meble uliczne, w odniesieniu do ich aplikacji lub części interaktywnej, z wyłączeniem systemów operacyjnych lub sprzętu.

W przypadku Grupy zidentyfikowaliśmy następujące elementy wymagające zgodności:

Marka Typ Url
Etam Sklep internetowy  https://www.etam.com/
Etam Aplikacja mobilna -
Undiz Sklep internetowy https://www.undiz.com/
Undiz Aplikacja mobilna -
Maison 123 Sklep internetowy https://www.maison123.com/
Etam, Undiz, Maison 123 Narzędzia cyfrowe w sklepie (kasy automatyczne, kioski itp.) -

Niektóre treści są zwolnione z obowiązku dostępności i nie wchodzą w zakres wymogu prawnego:

  • Pliki dostępne w formatach desktopowych opublikowane przed dniem 23 września 2018 r., chyba że są one niezbędne do zakończenia procesu administracyjnego wchodzącego w zakres zadań wykonywanych przez daną organizację;
  • Nagrane wcześniej treści audio i wideo, w tym zawierające elementy interaktywne, opublikowane przed dniem 23 września 2020 r.;
  • Treści audio i wideo na żywo, w tym zawierające elementy interaktywne;
  • Mapy i usługi mapowania online, pod warunkiem że w przypadku map mających na celu dostarczenie informacji o lokalizacji lub trasie zasadnicze informacje są dostarczane w dostępnej formie cyfrowej;
  • Treści osób trzecich, które nie są finansowane ani opracowywane przez daną organizację i nie znajdują się pod jej kontrolą;
  • Treści w intranetach i ekstranetach opublikowane przed dniem 23 września 2019 r., do czasu przeprowadzenia gruntownego przeglądu tych stron;
  • Treści na stronach internetowych i w aplikacjach mobilnych, które nie są niezbędne do wykonywania aktywnych zadań administracyjnych ani nie zostały zaktualizowane lub zmodyfikowane po dniu 23 września 2019 r., w szczególności archiwa.
Zasoby ludzkie i finansowe

Zasoby ludzkie

Grupa musi wyznaczyć koordynatora ds. dostępności cyfrowej dla każdego interesariusza (CSR, finanse, IT, marka itp.). Do jego głównych zadań należeć będzie

  • Definiowanie i monitorowanie działań na rzecz ciągłej poprawy dostępności cyfrowej
  • Wspieranie zespołów projektowych na różnych etapach
  • Nadzorowanie deklaracji dostępności w mediach Grupy
  • Udział w podnoszeniu świadomości, szkoleniach i komunikacji wewnętrznej
  • Pilnowanie przestrzegania przepisów
  • Bycie głównym punktem kontaktowym w kwestiach dostępności cyfrowej

Kwestie dostępności cyfrowej obejmują kilka działów w Grupie i są organizowane międzyfunkcyjnie poprzez :

  • Dział Digital Factory : zarządzanie projektami, projektowanie i rozwój
  • Dział Kadr : wprowadzanie określonych funkcji podczas rekrutacji, szkolenia pracowników
  • Dział CSR : polityka dotycząca niepełnosprawności
  • Dział Prawny: nadzór prawny nad kwestiami dostępności cyfrowej, przegląd umów z dostawcami usług
  • Dział Finansowy : alokacja budżetu
  • Dział E-commerce: kierowanie projektami cyfrowymi, opracowywanie zmian funkcjonalnych we współpracy z zespołami technicznymi, dostosowywanie CRM itp.


Zasoby finansowe

W przypadku każdego projektu cyfrowego przydzielony budżet musi uwzględniać konkretne potrzeby w zakresie dostępności cyfrowej.

Dla każdego projektu można zarezerwować budżet dla zespołu odpowiedzialnego za jego zakres, na następujące elementy:

  • Usługi wsparcia w kwestiach technicznych
  • Audyt (strona, makiety graficzne itp.)

Budżety te będą oceniane i poddawane corocznemu przeglądowi w zależności od postępów poczynionych we wdrażaniu tego wieloletniego planu i realizacji ambicji Grupy.

Wdrażanie dostępności

Uwzględnianie dostępności w nowych projektach

Dostępność cyfrowa i zgodność z WCAG będą brane pod uwagę w nowych projektach mających na celu ulepszenie i udostępnienie witryn e-commerce i aplikacji mobilnych Grupy.
Już teraz zaczynamy poprawiać problemy z dostępnością w obecnych wersjach. Grupa chce skorzystać z działań tego wieloletniego planu, aby zwiększyć i usystematyzować uwzględnianie jej wymagań we wszystkich projektach cyfrowych.
Musimy pracować nad tym, aby dostępność była brana pod uwagę w kontekście nowych projektów dotyczących narzędzi wewnętrznych i zewnętrznych (strona rekrutacyjna).

Uwzględnianie dostępności cyfrowej w procedurach przetargowych

W przypadku niektórych projektów Grupa może zwrócić się do zewnętrznych usługodawców lub dostawców o opracowanie, zakup i utrzymanie narzędzi cyfrowych.
Dostępność cyfrowa będzie odtąd ważnym kryterium uwzględnianym w ocenie ofert i umiejętności. Do umowy zostanie dodana specjalna klauzula wraz z kampanią informacyjną skierowaną do usługodawców. Uwzględnianie dostępności w nowych projektach

Proces kontroli i walidacji

Każda strona lub aplikacja zostanie sprawdzona i/lub poddana audytowi, gdy zostanie po raz pierwszy udostępniona online, gdy zostanie w znacznym stopniu zaktualizowana, gdy zostanie przeprojektowana lub gdy zostanie dostosowana do standardów, tak aby można było sporządzić deklarację zgodności zgodnie z warunkami prawa.
Każdy baner jest odpowiedzialny za przeprowadzanie audytów stron i aplikacji wchodzących w jego zakres oraz za publikowanie deklaracji dostępności. Audyty mogą być przeprowadzane wewnętrznie (za pośrednictwem Digital Factory) lub z pomocą wyspecjalizowanych usługodawców zewnętrznych.

Testy z udziałem użytkowników

Do tej pory Grupa nie przeprowadziła żadnych testów z udziałem osób niepełnosprawnych. Uwzględnimy tę zasadę w naszych panelach dla przyszłych testów użytkowników wymagających tego typu profilu.

Przetwarzanie opinii użytkowników

Zgodnie z postanowieniami WCAG utworzymy formularz kontaktowy, za pomocą którego użytkownicy będą mogli zgłaszać wszelkie trudności, jakie mogą napotkać w poruszaniu się po naszych witrynach i aplikacjach e-commerce.
W celu udzielenia odpowiedzi na te zgłoszenia, wdrożenie specjalnej procedury pomocy zostanie przeanalizowane ze wszystkimi zaangażowanymi działami i osobami.
Zgłoszenia mogą być przesyłane za pośrednictwem formularza kontaktowego dostępnego na stronach i w aplikacjach, umożliwiając przedstawicielom ds. dostępności, po ich wyznaczeniu, przekazywanie zgłoszeń kierownikom projektów.

Zarządzanie umiejętnościami

Szkolenia i podnoszenie świadomości

Grupa pracuje nad wprowadzeniem szkoleń i podnoszenia świadomości w zakresie dostępności cyfrowej dla zawodów bezpośrednio związanych z tymi tematami (projektanci, programiści, testerzy, Product Owner itp.), a następnie na szerszą skalę dla wszystkich pracowników. Grupa może zwrócić się do zewnętrznego usługodawcy o przeprowadzenie określonych kursów szkoleniowych.

Moduł szkoleniowy dotyczący niepełnosprawności jest już dostępny i może zostać uzupełniony o pojęcia dostępności cyfrowej.

Digital Factory pracuje obecnie nad zestawem wytycznych w celu ustalenia głównych zasad, których należy przestrzegać podczas opracowywania nowego projektu w celu spełnienia wymogów dostępności cyfrowej.

Korzystanie z wiedzy zewnętrznej

Grupa może zwrócić się do zewnętrznych usługodawców, aby działali jako eksperci ds. dostępności cyfrowej. Ich zadania obejmują podnoszenie świadomości, szkolenia, udzielanie wskazówek i wsparcia zespołom oraz nadzorowanie audytów.

Ocena i kwalifikacje

Diagnostyka i audyt

Procedury przeprowadzania diagnostyki i audytów zgodności z WCAG są obecnie definiowane. Zostaną one określone w tej sekcji w przyszłej aktualizacji niniejszego planu wieloletniego. W międzyczasie podmioty Grupy będą przeprowadzać diagnostykę i audyty przy użyciu metod, które uznają za najbardziej odpowiednie dla ich sytuacji i poziomu dojrzałości.

Plan działania

Biorąc pod uwagę informacje zebrane podczas przygotowywania niniejszego planu oraz złożoność lokalizacji i aplikacji ocenianych pod kątem wykonalności, działania w zakresie zgodności zostały rozpoczęte w 2025 r. i będą kontynuowane w nadchodzących latach.

Plan określi, poprzez roczne plany działania, środki naprawcze zaplanowane w celu zapewnienia dostępności treści niezgodnych z przepisami. Każdemu środkowi towarzyszyć będzie harmonogram wdrażania, z priorytetem dla najczęściej przeglądanych treści i najczęściej używanych usług.

Obowiązkowe warunki na stronie

Strona główna różnych witryn Grupy, tj. Etam, Undiz i Maison 123, musi wyświetlać jedną z następujących etykiet:

  • « Dostępność:é : w pełni zgodna”, jeśli spełnione są wszystkie kryteria kontroli WCAG
  • « Dostępność:é : częściowo zgodna”, jeśli spełnionych jest co najmniej 50% kryteriów kontroli WCAG
  • « Dostępność:é : niezgodna”, jeśli nie ma ważnych wyników audytu w celu zmierzenia zgodności z kryteriami lub jeśli spełnionych jest mniej niż 50% kryteriów kontroli WCAG

Oznaczenie to można kliknąć i prowadzi ono do strony dostępności zawierającej deklarację dostępności, a także link do planu wieloletniego.

Strony internetowe będą miały specjalną stronę („dostępność”) dostępną bezpośrednio ze strony głównej i z dowolnej strony serwisu, która będzie zawierać następujące elementy:

  • Deklarację dostępności zgodnie z modelem określonym w ramach referencyjnych WCAG;
  • Wieloletni plan dostępności lub link do niego;
  • Plan działania na bieżący rok lub link do niego.

We wszystkich przypadkach stosowany będzie standardowy adres internetowy (lub URL), taki jak www.nomdusite.extension/accessibilite.

Plan działania (2025-2026)

Temu wieloletniemu planowi towarzyszą plany działania opisujące szczegółowo operacje wdrożone w celu zaspokojenia wszystkich potrzeb Grupy w zakresie dostępności cyfrowej.

Roczny plan działania wyszczególnia operacje zaplanowane i wdrożone na bieżący rok, a także status tych działań. Roczny plan może być od czasu do czasu aktualizowany; wersja online jest jedyną autentyczną wersją. Przedstawione plany działania są wspólne dla wszystkich marek, ponieważ nasze narzędzia cyfrowe mają tę samą bazę kodu umożliwiającą łączenie różnych działań.

Plan roczny 2025

Typ Działanie Szczegóły Status
Plan wieloletni Opracowanie Opracowanie i publikacja Wieloletniego Planu na poziomie Grupy Zakończone / Gotowe
Mapa strony Korekta Opracowanie i publikacja strony nawigacyjnej witryny Zakończone / Gotowe
Plan roczny Opracowanie Wdrożenie 3-letnich planów działania W trakcie
Zarządzanie Pilotaż Wyznaczenie urzędnika ds. dostępności dla każdej zainteresowanej strony W trakcie
Ciągłe doskonalenie Korekta W następstwie przeprowadzonych audytów (wewnętrznych i/lub zewnętrznych) podejmowane są środki w celu dokonania istotnych korekt stwierdzonych niezgodności. W trakcie
Wsparcie i podnoszenie świadomości Kontrola Opracowanie wytycznych przez Digital Factory W trakcie
Audit Weryfikacja Nawiązanie kontaktu z zewnętrznymi usługodawcami działającymi na naszych platformach w celu weryfikacji ich zgodności W trakcie
Rozwój techniczny Korekta Zapewnienie zgodności dokumentów biurowych możliwych do pobrania W trakcie
Zasoby ludzkie Identyfikacja Utworzenie grupy wewnętrznych testerów, w tym osób z niepełnosprawnościami i bez Do realizacji
Audyt Weryfikacja Etam.com
Undiz.com
Maison123.com
Aplikacja Etam
Aplikacja Undiz
Do realizacji
Rozwój techniczny Korekta Zapewnienie zgodności materiałów graficznych Do realizacji
Rozwój techniczny Korekta Zapewnienie zgodności formularzy Do realizacji
Rozwój techniczny Korekta Zapewnienie zgodności mechanizmów kontroli danych wejściowych Do realizacji
Rozwój techniczny Korekta Zapewnienie zgodności struktury stron internetowych Do realizacji

Załączniki

Odniesienia regulacyjne: Obowiązujące przepisy i normy

Przydatne kontakty :  Formularz kontaktowy dostępny na każdej stronie internetowej i w każdej aplikacji Grupy